Makówki (bezmleczne, bezglutenowe)

Makówki bezmleczne
Deser / Odżywianie / Przepisy

Makówki (bezmleczne, bezglutenowe)

Wśród świątecznych potraw nie może zabraknąć makówek! Proponowane dziś przeze mnie są w wersji bezmlecznej i bezglutenowej.  Za to z bakaliami, orzechami i kaszą jaglaną.

Warto wiedzieć, że mak jest doskonałym źródłem wapnia w diecie – 100 g zawiera aż 1266 mg wapnia! (dobowe zapotrzebowanie dla osoby dorosłej to 1000 mg).

Zawiera także dużo żelaza, miedzi, manganu, magnezu, fosforu, cynku. Z racji tego, że 100 g maku dostarcza aż ok. 43 g tłuszczu (są to głównie wielo- i jednonienasycone kwasy tłuszczowe) trzeba pamiętać, że jest to produkt wysokokaloryczny. Mak jest bogaty w błonnik pokarmowy (frakcję nierozpuszczalną), a więc będzie przyspieszał perystaltykę jelit. Z tych powodów też jest on ciężkostrawny, dlatego też dzieci powyżej 2 roku życia (dla młodszych nie jest polecany), kobiety w ciąży, osoby mające problemy trawienne (wrzody, zaparcia spastyczne, problemy wątrobowe) powinny stosować go z rozwagą i umiarem.

Makówki (bezmleczne, bezglutenowe)

Drukuj Przepis
Ilość Porcji: 6-8 Czas Przygotowania: 45 minut

Składniki

  • mak mielony - 125 g
  • kasza jaglana - 100 g
  • sól - do ugotowania kaszy
  • erytrol - 40 g
  • miód - 30 g
  • figi suszone - 50 g
  • daktyle suszone - 50 g
  • morele suszone - 80 g
  • rodzynki - 80g
  • orzechy włoskie - 50 g
  • wiórki kokosowe - do dekoracji
  • olej kokosowy - 20 g
  • aromat marcepanowy - kilka kropli
  • cynamon - szczypta
  • skórka pomarańczowa z 2 szt. pomarańczy

Sposób przygotowania

1

Mak zalej wodą - do jego wysokości i gotuj. W czasie gotowania dodawaj stopniowo wody, tak aby mak się nie przypalił, dodaj pokrojone daktyle i aromat. Gotuj mak do czasu, aż woda odparuje, a mak będzie miękki (ok. 30 minut).

2

Kaszę ugotuj, dodaj do maku i zblenduj chwilę do połączenia składników.

3

Dodaj pokrojone bakalie i orzechy, rozpuszczony olej kokosowy i pozostałe składniki. Zetrzyj skórkę z pomarańczy i dodaj na końcu.

4

Przełóż do naczynia i posyp wiórkami kokosowymi.

Składniki odżywcze na 100 g (⅙ całości):
Energia: 336 kcal
Białko: 7,4 g
Tłuszcze: 14,7 g
Węglowodany: 43,5 g

Leave your thought here

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.