Znajdź mnie

Zacznij zmiany od diety i zrób to z głową

Mindful eating czyli kilka słów o jedzeniu intuicyjnym

Mindful eating czyli kilka słów o jedzeniu intuicyjnym

Stres, ciągłe napięcie, pogoń za obowiązkami sprawia, że podstawowe czynności fizjologiczne stają się uciążliwymi i niewygodnymi powinnościami. Coraz częściej zauważam, że jedzenie traktuje się instrumentalnie – byle coś zjeść, byle jak, byle szybko i byle co. Jedzenie jest niewątpliwie nacechowane wysokim ładunkiem emocjonalnym i kulturowym, zajmuje ważne miejsce w życiu człowiek; jednak w dniach ,,roboczych’’ nie zwracamy na nie uwagi, bo po prostu nie mamy czasu.

Za to, kiedy przychodzi wolne – święta, weekend, uroczystość – zaczynamy popuszczać ,,jedzeniowego pasa’’, by oddać się uciesze smakowania i ucztowania. Jemy dużo, kosztujemy wszystkiego, pozwalamy sobie na przejedzenie, bo przecież mamy na to czas. Jedzenie jest substytutem relaksu i odpoczynku.

Jednak takie postępowanie komplikuje nasze podejście do jedzenia, utożsamiając smaczne potrawy tylko z czasem wolnym i przyzwoleniem na kulinarne folgowanie. Po czym w trakcie tygodnia zajęci codziennymi sprawami, jedzenie spychamy na dalszy plan.

 

Porzuć bezmyślne jedzenie na te uważne i świadome

Bezmyślne jedzenie sprawia, że nie rejestrujemy smaków, zapachów, ani samej czynności jedzenia. Zajęci czytaniem maili, planowaniem kolejnych spraw do załatwienia czy przeglądaniem Internetu nie dajemy sobie szansy na oddanie się w całości czynności jedzenia.

Uważne jedzenie może przynieść wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala dostrzec potrzeby organizmu i przywrócić równowagę między ciałem a umysłem. Świadome odżywianie pomoże Ci uregulować ilość i składniki posiłków, dzięki czemu odzyskasz naturalną, zdrową masę ciała, w której czujesz się i funkcjonujesz najlepiej.

Przedstawię Ci kilka praktycznych wskazówek, które zbliżą Cię do świadomego i uważnego odżywiania.

 

Spowolnienie

Spowolnienie to pierwszy sposób do odzyskania świadomości nad wyglądem posiłku, jego smakiem, zapachem i teksturą. Jedząc wolniej, dajesz sobie szansę na celebrację posiłku, cieszenie się z drobnych przyjemności, bo tak naprawdę na tym polega życie.

Często warunki, w których przebywamy, nie sprzyjają spokojnej konsumpcji. W przypadku miejsca pracy, uczelni, szkoły czy w obliczu niezliczonych rozrywek wokół nas uważne jedzenie wydaje się wręcz nierealne. Ale nic straconego. Na początku możesz spróbować od jednego posiłku w ciągu dnia, czy nawet jednego na kilka dni. Ważne, żeby dać sobie możliwość doświadczenia uważnego jedzenia i zrozumienia różnicy pomiędzy schematycznym jedzeniem a jedzeniem w skupieniu.

Zaplanuj kilka posiłków w tygodniu, w których całkowicie oddasz się celebracji. Ustal sobie konkretny posiłek (np. kolacja) i postaraj się zagospodarować na jedzenie paręnaście minut więcej.

Dzięki temu pozwolisz sobie na zauważenie bodźców płynących z wewnątrz. Być może wcześniej poczujesz sytość, a większa satysfakcja z posiłku wpłynie korzystnie na niepodjadanie pomiędzy nimi.

W sytuacji, w której osoby współdzielące posiłek nie mają ochoty na cierpliwe jedzenie ani długie gryzienie każdego kęsa, spróbuj rozważyć celebrację posiłku w odosobnieniu. Potraktuj ten czas jako czas tylko dla siebie.

 

 

Wdzięczność

Uczucie wdzięczności jest wspaniałym doznaniem i może być praktykowane jako element intuicyjnego jedzenia. Doceń siebie za to, że masz możliwość zjedzenia smacznego posiłku oraz że masz czas na jego ugotowanie. Może dzięki temu znajdziesz nową energię do zorganizowania dnia tak, żeby zawsze znaleźć czas na przygotowanie samodzielnego, domowego posiłku? Doświadczanie uczucia wdzięczności w kontekście świadomego jedzenia ma terapeutyczną moc.

 

Bez wyrzutów sumienia

Jeśli kategoryzujesz pokarmy na ,,zdrowe” i ,,niezdrowe’’, to najwyższy czas uwolnić się z takiego schematu myślenia. To jak dany produkt wpłynie na organizm, jest wypadkową wielu zmiennych, zależnych od:

– okoliczności, w jakich został spożyty,

– stanu zdrowia,

– proporcji, w jakiej został spożyty

oraz sposobu jego przygotowania.

Zastanów się, jaką funkcję w danej chwili ma spełnić posiłek, który zamierzasz zjeść. Jeśli masz ochotę uprzyjemnić sobie chwilę dla siebie, to pozwól sobie na produkt, na który masz ochotę, a który niekoniecznie uchodzi za zdrowy. Różnicą w takim podejściu jest to, że masz świadomość pobudek, z jakich sięgasz po taki rodzaj żywności. Delektuj się smakiem bez wyrzutów sumienia. Efektem tego rodzaju uważności będzie zaspokojenie potrzeby zjedzenia ,,czegoś dobrego’’ mniejszą ilością jedzenia niż zazwyczaj. A może następnym razem zdecydujesz się na domowy deser wykonany z naturalnych składników?

Pomyśl też o tym, jaka jest najważniejsza funkcja jedzenia. Zdecydowanie przewagę w diecie powinny stanowić pełnowartościowe produkty spożywcze, natomiast desery tylko w formie ,,umilaczy’’ – i to w małej ilości. Zdrowe pożywienie jest przede wszystkim po to, aby odżywiać nasz organizm w składniki mineralne oraz witaminy. Za każdym razem kiedy sięgniesz po jedzenie pomyśl o tym, jak dany produkt może wpłynąć na organizm i co jest dla Ciebie ważne w żywieniu.

 

 

Obserwacja

Każdy produkt spożywczy wywiera indywidualny wpływ na kondycję zdrowotną człowieka. To jak się czujesz po konkretnym produkcie, będzie wpływało na jego korzystne lub negatywne działanie. Nie ignoruj sygnałów wysyłanych z ciała. Jeśli po jedzeniu czujesz dolegliwości, to nawet uchodzący za najzdrowszy produkt, akurat w Twoim przypadku nie będzie działał prozdrowotnie. Zwracaj uwagę, które pokarmy Ci nie służą i sięgaj po te, po których czujesz się dobrze.

W kwestii obserwacji warto zastanowić się nad jeszcze jednym aspektem. To, po jakie jedzenie sięgamy, wynika z wielu uwarunkowań społeczno-kulturowych. Warto nauczyć się rozróżniać przyzwyczajenia i nawyki od rzeczywistych potrzeb organizmu. To samo dotyczy jedzenia emocjonalnego. Zajadanie smutku, lęku, samotności czy po prostu jedzenie z nudów – staraj się oduczyć jedzenia z pobudek innych niż tych związanych z głodem.

 

 

P O D S U M O W A N I E

Dzięki metodzie uważnego jedzenia możesz przywrócić swój umysł i ciało do równowagi. Twoje ciało posiada naturalną zdolność do samoregulacji – związanej z poborem pokarmu oraz ze zdrową masą ciała. System intuicyjnego odżywiania przywrócisz dzięki uważnemu, świadomemu jedzeniu. Spróbuj i poczuj różnicę. Świadome i uważne jedzenie pomoże Ci sięgać po jedzenie w momencie, gdy ciało faktycznie tego potrzebuje.

Monika

2 Komentarze

  1. Janusz

    17th Lis 2018 - 01:04

    Super że połączyłyście siły dziewczyny 🙂 Od dłuższego czasu wczytuję się w Wasze porady a teraz widzę że działacie razem. Od dzisiaj dieta z głową będzie moim małym dietetycznym kompendium 😀

    Pozdrawiam, Janek z Bełchatowa

  2. Janek

    17th Lis 2018 - 01:05

    Super że połączyłyście siły dziewczyny 🙂 Od dłuższego czasu wczytuję się w Wasze porady a teraz widzę że działacie razem. Od dzisiaj dieta z głową będzie moim małym dietetycznym kompendium 😀

    Pozdrawiam, Janek z Bełchatowa

Napisz co myślisz

Twój adres email nie będzie widoczny. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

.

O nas

Blog to nasz sposób na promocję zdrowia w oparciu o zdroworozsądkowe podejście do dietetyki. Dietetyki opartej na dowodach naukowych, która w dobie wszechogarniającej modzie na nowinki dietetyczne, wymyślne produkty i restrykcje żywieniowe, straciła na znaczeniu. Dobra dieta to taka, która utrzymuje witalność życiową na najwyższym poziomie. Dlatego usiądź, rozgość się i zacznij swoją dietę z głową!

Social media

×