Znajdź mnie

Zacznij zmiany od diety i zrób to z głową
Pasta mafalde al tonno w stylu włoskim

Pasta mafalde al tonno w stylu włoskim

Do zrobienia tego dania zainspirował mnie ostatni pobyt na Sycylii. Jeśli mogłabym wybierać miejsce urodzenia, pewnie padłoby na klimaty śródziemnomorskie. Dobrze tam spędzam czas 🙂
Życie płynie trochę inaczej, wolniej, rytm dnia wyznacza słońce. Włosi zaczynają dzień od lekkiego śniadania, crossaint z espresso nadaje się do tego idealnie. W ciągu dnia głód zaspakajają lekkim posiłkiem jak np. makaronem w sosie pomidorowym lub kanapką panini, insalatą, bruschettą z pomidorami.  Po lunchu deser  w postaci świeżych sezonowych owoców. Miasta i domy ożywają popołudniami i wieczorem. Wtedy można złapać oddech, razem z pożegnaniem słońca. Najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest kolacja; jedzona wspólnie z rodziną, przy stole zastawionym włoskimi specjałami. Koniecznie z lampką czerwonego wina.

Nie od dziś wiadomo, że kuchnia śródziemnomorska jest jedną z najzdrowszych na świecie. O jej założeniach możesz przeczytać tutaj
Kuchnia śródziemnomorska to prawdziwe bogactwo:

  • oliwy z oliwek
  • ryb, owoców morza
  • orzechów (pistacji, orzechów włoskich, laskowych..)
  • owoców (pomarańczy, cytryn, melonów, arbuzów, granatów, fig.. )
  • warzyw (cukinii, pomidorów, bakłażanów, karczochów, cebuli, czosnku, fasolki.. )
  • roślin strączkowych (fasoli, soczewicy, ciecierzycy…)
  • dodajmy do tego niewielką ilość nabiału w postaci: ricotty, jogurtu, mozarelli, parmezanu,
  • mnóstwo aromatycznych przypraw: bazylia, oregano, czosnek, chili, rozmaryn, tymianek…

Jestem pewna, że dobrze by nam zrobiło przejęcie choć części ich kulinarnych zwyczajów!
Teraz może pojawić się w Twojej głowie pytanie – ale jak to makaron? Przecież jest taki tuczący!
Tak i nie – wszystko zależy od tego z czym go podasz, jakich produktów użyjesz do przygotowania sosu.
Aby makaronowe potrawy były zdrowsze, ale też bardziej przyjazne szczupłej sylwetce, pamiętaj o kilku zasadach:

  • wybieraj makaron pełnoziarnisty, ma on więcej błonnika pokarmowego i składników odżywczych, a tym samym zaspokoi głód na dłużej. Jeśli wybierasz makaron z pszenicy, wybierz ten z pszenicy durum,
  • makaron gotuj al dente – rozgotowany będzie nie tylko mniej smaczny, ale zdecydowanie będzie miał wyższy indeks glikemiczny,
  • absolutnie zrezygnuj z gotowych “fixów”, sosów do makaronu – te mają mnóstwo konserwantów, barwników i wzmacniaczy smaku. Używaj świeżych lub przetartych pomidorów, czosnku, cebuli, ryb, niewielkiej ilości mięsa (zwłaszcza białego, a ogranicz mięso czerwone, gdyż jest bardziej kaloryczne). Twórz smaki z użyciem świeżych i suszonych ziół – bazylii, oregano, tymianku, czosnku, papryczki chili itp.
  • dbaj o białko w posiłku – sos przygotuj z dodatkiem: mięsa, ryby, owoców morza, ricotty, mozarelli, parmezanu, jajek, boczku, tofu, roślin strączkowych.. To sprawi, że uczucie sytości będzie trwać dłużej, a taka potrawa świetnie sprawdzi się również  jako posiłek po treningu.

Nie ma co przeciągać, zapraszam na małą podróż kulinarną po Europie!

Magda

Pasta mafalde al tonno w stylu włoskim

Drukuj Przepis
Ilość Porcji: 4 Czas Przygotowania: 20 minut

Składniki

  • makaron mafalde z pszenicy durum - 400 g (lub inny np. penne, spaghetti)
  • cebula - 1 szt.
  • tuńczyk w sosie własnym, w kawałkach - 180 g
  • filety anchois - 6 szt.
  • bazylia - 1/2 łyżeczki
  • oregano - 1/3 łyżeczki
  • suszone płatki peperoncino - 1/4 łyżeczki (opcjonalnie)
  • pomidory w puszce, krojone - 400 g
  • passata pomidorowa (przetarte pomidory) - 400 g (możesz również użyć 2 szt. pomidorów w puszce)
  • sól, pieprz
  • pietruszka do podania
  • ser grana padano tarty - 40 g

Sposób przygotowania

1

Zagotuj wodę na makaron. Ugotuj makaron al dente w osolonej wodzie.

2

W czasie gdy woda się nagrzewa rozgrzej olej na patelni, po chwili dodaj pokrojoną drobno cebulkę i przyprawy , przesmaż kilka minut.

3

Dodaj pomidory z puszki i passatę.

4

Anchois pokrój drobno, tuńczyka odsącz z oleju i dodaj na patelnię.

5

Wymieszaj i pozostaw na chwilę, aby sos zgęstniał. Dopraw do smaku solą i pieprzem.

6

Makaron odcedź, przełóż z powrotem do garnka i dodaj sos, po czym dokładnie wymieszaj.

7

Potrawę przełóż na talerze, podawaj posypaną łyżką grana padano i natką pietruszki.

Składniki odżywcze na jedną porcję:
Energia: 535 kcal
Białko: 31 g
Tłuszcze: 11 g
Węglowodany: 72,5 g
Błonnik pokarmowy: 8 g

Napisz co myślisz

Twój adres email nie będzie widoczny. Wymagane pola są oznaczone *

O nas

Blog to nasz sposób na promocję zdrowia w oparciu o zdroworozsądkowe podejście do dietetyki. Dietetyki opartej na dowodach naukowych, która w dobie wszechogarniającej modzie na nowinki dietetyczne, wymyślne produkty i restrykcje żywieniowe, straciła na znaczeniu. Dobra dieta to taka, która utrzymuje witalność życiową na najwyższym poziomie. Dlatego usiądź, rozgość się i zacznij swoją dietę z głową!

Social media

Instagram

×