Ostatnio dodane


Owoce pod kruszonką


Placki owsiane


Znajdź mnie

Zacznij zmiany od diety i zrób to z głową
Pasta mafalde al tonno w stylu włoskim

Pasta mafalde al tonno w stylu włoskim

Do zrobienia tego dania zainspirował mnie ostatni pobyt na Sycylii. Jeśli mogłabym wybierać miejsce urodzenia, pewnie padłoby na klimaty śródziemnomorskie. Dobrze tam spędzam czas 🙂
Życie płynie trochę inaczej, wolniej, rytm dnia wyznacza słońce. Włosi zaczynają dzień od lekkiego śniadania, crossaint z espresso nadaje się do tego idealnie. W ciągu dnia głód zaspakajają lekkim posiłkiem jak np. makaronem w sosie pomidorowym lub kanapką panini, insalatą, bruschettą z pomidorami.  Po lunchu deser  w postaci świeżych sezonowych owoców. Miasta i domy ożywają popołudniami i wieczorem. Wtedy można złapać oddech, razem z pożegnaniem słońca. Najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest kolacja; jedzona wspólnie z rodziną, przy stole zastawionym włoskimi specjałami. Koniecznie z lampką czerwonego wina.

Nie od dziś wiadomo, że kuchnia śródziemnomorska jest jedną z najzdrowszych na świecie. O jej założeniach możesz przeczytać tutaj
Kuchnia śródziemnomorska to prawdziwe bogactwo:

  • oliwy z oliwek
  • ryb, owoców morza
  • orzechów (pistacji, orzechów włoskich, laskowych..)
  • owoców (pomarańczy, cytryn, melonów, arbuzów, granatów, fig.. )
  • warzyw (cukinii, pomidorów, bakłażanów, karczochów, cebuli, czosnku, fasolki.. )
  • roślin strączkowych (fasoli, soczewicy, ciecierzycy…)
  • dodajmy do tego niewielką ilość nabiału w postaci: ricotty, jogurtu, mozarelli, parmezanu,
  • mnóstwo aromatycznych przypraw: bazylia, oregano, czosnek, chili, rozmaryn, tymianek…

Jestem pewna, że dobrze by nam zrobiło przejęcie choć części ich kulinarnych zwyczajów!
Teraz może pojawić się w Twojej głowie pytanie – ale jak to makaron? Przecież jest taki tuczący!
Tak i nie – wszystko zależy od tego z czym go podasz, jakich produktów użyjesz do przygotowania sosu.
Aby makaronowe potrawy były zdrowsze, ale też bardziej przyjazne szczupłej sylwetce, pamiętaj o kilku zasadach:

  • wybieraj makaron pełnoziarnisty, ma on więcej błonnika pokarmowego i składników odżywczych, a tym samym zaspokoi głód na dłużej. Jeśli wybierasz makaron z pszenicy, wybierz ten z pszenicy durum,
  • makaron gotuj al dente – rozgotowany będzie nie tylko mniej smaczny, ale zdecydowanie będzie miał wyższy indeks glikemiczny,
  • absolutnie zrezygnuj z gotowych “fixów”, sosów do makaronu – te mają mnóstwo konserwantów, barwników i wzmacniaczy smaku. Używaj świeżych lub przetartych pomidorów, czosnku, cebuli, ryb, niewielkiej ilości mięsa (zwłaszcza białego, a ogranicz mięso czerwone, gdyż jest bardziej kaloryczne). Twórz smaki z użyciem świeżych i suszonych ziół – bazylii, oregano, tymianku, czosnku, papryczki chili itp.
  • dbaj o białko w posiłku – sos przygotuj z dodatkiem: mięsa, ryby, owoców morza, ricotty, mozarelli, parmezanu, jajek, boczku, tofu, roślin strączkowych.. To sprawi, że uczucie sytości będzie trwać dłużej, a taka potrawa świetnie sprawdzi się również  jako posiłek po treningu.

Nie ma co przeciągać, zapraszam na małą podróż kulinarną po Europie!

Magda

Pasta mafalde al tonno w stylu włoskim

Drukuj Przepis
Ilość Porcji: 4 Czas Przygotowania: 20 minut

Składniki

  • makaron mafalde z pszenicy durum - 400 g (lub inny np. penne, spaghetti)
  • cebula - 1 szt.
  • tuńczyk w sosie własnym, w kawałkach - 180 g
  • filety anchois - 6 szt.
  • bazylia - 1/2 łyżeczki
  • oregano - 1/3 łyżeczki
  • suszone płatki peperoncino - 1/4 łyżeczki (opcjonalnie)
  • pomidory w puszce, krojone - 400 g
  • passata pomidorowa (przetarte pomidory) - 400 g (możesz również użyć 2 szt. pomidorów w puszce)
  • sól, pieprz
  • pietruszka do podania
  • ser grana padano tarty - 40 g

Sposób przygotowania

1

Zagotuj wodę na makaron. Ugotuj makaron al dente w osolonej wodzie.

2

W czasie gdy woda się nagrzewa rozgrzej olej na patelni, po chwili dodaj pokrojoną drobno cebulkę i przyprawy , przesmaż kilka minut.

3

Dodaj pomidory z puszki i passatę.

4

Anchois pokrój drobno, tuńczyka odsącz z oleju i dodaj na patelnię.

5

Wymieszaj i pozostaw na chwilę, aby sos zgęstniał. Dopraw do smaku solą i pieprzem.

6

Makaron odcedź, przełóż z powrotem do garnka i dodaj sos, po czym dokładnie wymieszaj.

7

Potrawę przełóż na talerze, podawaj posypaną łyżką grana padano i natką pietruszki.

Składniki odżywcze na jedną porcję:
Energia: 535 kcal
Białko: 31 g
Tłuszcze: 11 g
Węglowodany: 72,5 g
Błonnik pokarmowy: 8 g

Zobacz również:

Jak wzmocnić odporność?

Jak wzmocnić odporność?

Listopad 14, 2019
Owoce pod kruszonką

Owoce pod kruszonką

Listopad 06, 2019
Placki owsiane

Placki owsiane

Październik 18, 2019

Napisz co myślisz

Twój adres email nie będzie widoczny. Wymagane pola są oznaczone *

O nas

Blog to nasz sposób na promocję zdrowia w oparciu o zdroworozsądkowe podejście do dietetyki. Dietetyki opartej na dowodach naukowych, która w dobie wszechogarniającej modzie na nowinki dietetyczne, wymyślne produkty i restrykcje żywieniowe, straciła na znaczeniu. Dobra dieta to taka, która utrzymuje witalność życiową na najwyższym poziomie. Dlatego usiądź, rozgość się i zacznij swoją dietę z głową!

Social media

Instagram

Ostatnio dodane


Owoce pod kruszonką


Placki owsiane


×