Znajdź mnie

Zacznij zmiany od diety i zrób to z głową
Zaparcia – dieta poprawiająca perystaltykę jelit

Zaparcia – dieta poprawiająca perystaltykę jelit

Na zaparcia cierpi coraz więcej osób –  ponad 20% zdrowej populacji, natomiast u osób chorych (nowotwory, zaburzenia metaboliczne i hormonalne, choroby jelit i przewodu pokarmowego, stosowane leki czy choroby neurologiczne) zaparcia są jeszcze częstsze a ich przebieg jest trudniejszy.  Co więcej, niektórzy z populacji zdrowej nie dostrzegają u siebie przewlekłych zaparć, raczej utożsamiają to ze stanem naturalnym tłumacząc, że ,,taka ich uroda”. Jest to błąd, ponieważ zaparcia stanowią istotny problem kliniczny, o czym przeczytasz dalej.

Aby stwierdzić zaparcia, częstość wypróżnień w tygodniu nie przekracza 3 razy oraz o zaparciach można mówić wtedy, kiedy towarzyszą charakterystyczne objawy, takie jak trudności w oddawaniu stolca, oddawanie twardego stolca, oddawanie stolca z wysiłkiem, poczucie niepełnego wypróżnienia. To tylko część z nich. Permanentne zaparcia negatywnie rzutują na zdrowie objawiając się wzdęciami, uczuciem ciężkości w jamie brzusznej, bólami głowy i nudnościami, co znacznie pogarsza jakość życia.

Dietoterapia zaparć

Przede wszystkim, należy skupić się na właściwej podaży płynów, warzyw i owoców, najlepiej w formie świeżej i surowej. Pamiętaj, aby wypijać większe ilości wody i innych płynów (różnego rodzaju herbaty, zioła i napoje mleczne) podczas stosowania diety bogatej w błonnik pokarmowy. Obecność błonnika w diecie zapobiega powstawaniu zaparć dzięki przyśpieszeniu perystaltyki jelit oraz pozytywnie wpływa na metabolizm lipidów w wątrobie. Dobowe zapotrzebowanie na błonnik u osób dorosłych wynosi około 30-40 g na dobę. Aby dostarczyć pożądaną ilość błonnika, należy spożyć 400 g warzyw, około 300–400 g owoców świeżych, kilka owoców suszonych oraz wybierać produkty zbożowe pełnoziarniste. Dobrym pomysłem jest codziennie rano zjadać kilka suszonych śliwek namoczonych przez noc. Osoby, które do tej pory spożywały niewielkie ilości warzyw, owoców i pełnych zbóż, powinny ostrożnie i stopniowo zwiększać ich ilość, gdyż przewód pokarmowy musi przyzwyczaić do większej ilości błonnika. Początkowo należy zjadać owoce i warzywa gotowane, czasem nawet w formie przetartej, a surówki jako dodatek do obiadu i z czasem zwiększać ich ilość.

Białko pochodzenia zwierzęcego, jest białkiem wolno trawionym. W diecie poprawiającej perystaltykę jelit warto włączyć nasiona roślin strączkowych, które są nie tylko bogate w aminokwasy, ale również posiadają błonnik pokarmowy, który w przypadku zaparć jest pożądany.

Produkty i potrawy pobudzające perystaltykę jelit:

  • Kawa
  • Płyny
  • Błonnik nierozpuszczalny
  • Kwasy organiczne
  • Produkty fermentowane np. buraki, kapusta, ogórki
  • Pikantne potrawy
  • Gazowana woda mineralna
  • Tłuszcz
  • Słone potrawy
  • Dania zimne
  • Dania zimne na przemian z daniami gorącymi

Kolejnym aspektem wpływającym na pobudzenie perystaltyki jest podjęcie regularnej aktywności fizycznej, która jest nieoceniona w walce z zaparciami.

W trakcie dietoterapii zaparć powinno się zrezygnować z ciężkostrawnych posiłków zawierających duże ilości tłuszczów zwierzęcych oraz węglowodanów pochodzących z białej mąki.

Na koniec warto wspomnieć o samych warunkach korzystania z toalety, które poprawią komfort i ułatwią oddawanie stolca. Pod stopy warto umieścić podnóżek, tak aby kolana znajdowały się powyżej kąta prostego oraz pamiętaj o tym, aby zapewnić sobie intymne i spokojne warunki w toalecie.

Monika

1 Komentarz

  1. Jak dietą mogę poprawić stan skóry? – Dieta z głową

    17th Lip 2019 - 07:55

    […] Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego a jego niedobory w diecie mogą być przyczyną nieregularnych wypróżnień. Z kolei zaparcia prowadzą do przetłuszczania się skóry, pojawienia się wyprysków oraz nasileniu objawów trądziku różowatego i pospolitego.  Moja rada: zadbaj o prawidłową ilość błonnika w diecie, nie ma ścisłych rekomendacji, natomiast dzienna podaż błonnika powinna wynosić minimum 25 g. O zaparciach szerzej piszę TUTAJ. […]

Napisz co myślisz

Twój adres email nie będzie widoczny. Wymagane pola są oznaczone *

O nas

Blog to nasz sposób na promocję zdrowia w oparciu o zdroworozsądkowe podejście do dietetyki. Dietetyki opartej na dowodach naukowych, która w dobie wszechogarniającej modzie na nowinki dietetyczne, wymyślne produkty i restrykcje żywieniowe, straciła na znaczeniu. Dobra dieta to taka, która utrzymuje witalność życiową na najwyższym poziomie. Dlatego usiądź, rozgość się i zacznij swoją dietę z głową!

Social media

Instagram

×